Promota podden med en reklamfilm

Promota podden med en reklamfilm

Det har blivit riktigt populärt att lyssna på poddar. En bra podd kan också generera mycket pengar. För att nå ut i mediabruset bland alla andra poddar kan det vara smart att skapa en företagsfilm som på ett enkelt och genomtänkt sätt berättar om just din podcast.

Skapa en film om podden

Idag hänger poddar, medieföretag och internetpersonligheter ihop. Om du har en podd är det smart att också ha en blogg, finnas på sociala medier samt ha en egen YouTubekanal. Du har samma logga överallt så att folk känner igen dig. Det finns många som både lägger upp sin podd som en vanlig podcast, men också som en YouTubefilm. Olika personer föredrar att lyssna på samma innehåll på olika sätt. Därför är det smart att skapa en reklamfilm för din poddcast. En riktigt bra film som förklarar vad din podd handlar om. För att lyckas nå ut till nya lyssnare i mediabruset bör det vara en genomtänkt och professionell film som omgående visar på vilket sätt din podd kan hjälpa lyssnaren/tittaren i deras liv. Det gäller oavsett om din podd handlar om ett särskilt kunskapsämne, som ekonomi, historia eller hundar, eller om du pratar om sport eller underhållning. Anlita Explainer för att skapa en företagsfilm om podden, så får du en snygg och välpaketerat film som du kan lägga upp på YouTube, sociala medier, i nyhetsbrev och på din blogg. Ju professionellare som du uppfattas, desto fler lyssnare kommer du att få.

Podden som film

En podd är förvisso ett slags radioprogram som man kan lyssna på när, var och hur man vill. Men det är också många som väljer att lägga upp sin podd på YouTube. Vissa personer älskar att ladda ner en podd på mobilen, sätta i hörlurarna i öronen och lyssna på podden när de tränar eller promenerar. Andra vill lyssna på poddar medan de kör bil eller åker buss till jobbet. Men det finns också många som hellre vill titta på plodden på YouTube. Om man ändå vill lyssna på din podcast, sitta hemma i soffan med en kopp kaffe, öl eller te, så är det lika skönt att titta på YouTube som att bara höra programmet i öronen. Din YouTubekanal ska naturligtvis ha samma namn som din podd. Genom att ha en YouTubekanal kommer du också kunna kommunicera mycket mer med dina lyssnare. De kan skriva i kommentatorsfältet och du kan enkelt svara dem.

Nå ut med #shorts

Ett mycket smart sätt att få fler poddlyssnar är genom att skapa shorts på YouTube. Du använder då reklamfilmen som du har fått från Explainer och lägger sedan upp den som en mycket kort film, under en minut, i mobilformat. Antingen ber du Explainer att skapa en shorts till dig, alltså en reklamfilm i mobilformat, eller så skapar du en själv genom ett gratisprogram på internet. YouTube försöker ta över tittare från TikTok. Därför promotar de just nu korta YouTubefilmer i mobilformat. Ett perfekt sätt för dig som poddare att få fler lyssnare.